23. oktober 2019

Shakerkort med "flytende diecut" - Gratulerer

 
I dag har jeg et shakerkort - evnt  ristekort som noen sier - å vise frem.
Syns disse er super artige å lage og ikke minst veldig flotte.
Man kan lage de enten med en shakerbox som stikker frem fra forsiden av kortet, eller bakenforliggende, hvor man hever hele forsiden på kortet og shakeren ligger inni.
Som fyll kan man bruke sequins, gems, perler, diecuts og lignende. For å bygge rommet som pynten skal ligge i, bruker jeg mest mosegummi, men også dobbeltsidig foamtape.
Det kommer helt ann på resten av korter.
Hvis jeg, som her, skal ha en stor flate rundt, bruker jeg gjerne musegummi. Kutter da til mosegummien så den dekker hele forsiden. Det gjør at den holder seg fin og jevn og ikke blir buklete. Hvis jeg skal lage små bokser, shakeren i en litt tynn ramme eller en dyp boks, bruker jeg gjerne foamtape. 
 
Kortstørrelsen jeg har valgt denne gangen er 5x5". Startet med å kutte til mønsterarket, fra Kaisercraft, samt panelet bak. Til panelet har jeg brukt  kartong fra Hero Arts. Til dette kortet ønsket jeg en shaker som lå bak hovedmotive, og at dette liksom skulle flyte oppå acetaten og shakeråpningen.
For å lage det flytende motivet har jeg først kuttet ut en diecut fra en die fra Memory Box. Denne er av typen "negativ", så jeg brukte så en sirkeldie som var litt større, slik at jeg fikk en sirkelformet ramme rundt. Kartongen jeg har brukt er Neenah 110lb hvit kartong og jeg gjorde dette to ganger. Limte så de to diecuttene sammen, slik at den fikk litt ekstra dybde Så brukte jeg den samme dien fra Memory Box til å kutte hull i mønsterarket. Så klippet jeg bort bladene inni, slik at jeg bare sto igjen med en sirkelformet åpning.
 
Ved å bruke den samme dien som jeg hadde brukt til motivet, fikk jeg samme størrelse på åpningen, som størrelsen på motivet jeg skulle lime over.  Limte så en acetatbit på baksiden av åpningen. Jeg ønsket en litt ekstra dyp boks, slik at jeg ikke bare kunne ha sequins oppi, men også litt tykkere pynt, som perler og gems. Jeg har derfor brukt foamtape til å lage selve boksen, og lagt den dobbelt. Så fylte jeg på med diverse pynt og lukket boksen ved å lime på panelet bak. Syns alltid det er like spennende å snu boksen etter at man har lukket den. Det er først da man ser ordentlig om og hvordan pynten harmonerer med forsiden. Denne gangen ble jeg kjempefornøyd!
Så limte jeg den ferdige diecutten oppå acetaten og åpningen og gav den et strøk med Nuvo glitterpen. Til tekst har jeg brukt en die fra Papirdesign, som jeg har kuttet ut 2 ganger, fra samme kartong som det bakre panelet. Limte de oppå hverandre for dybde, gav også denne et strøk med Nuvo glitterpen og la på et lag med glosse accent. Til slutt monterte jeg forsiden på en hvit kortbase - også denne av Nennah 110lb kartong.
 
 
Kreativ hilsen fra Kjersti

2 kommentarer:

Reste ATC’er - bruke opp og gjøre ferdig nr6

  Nå har jeg vært og gravd i restebollen igjen! Denne bollen tror jeg snart må være bloggens mest omtalte enkeltting på scrapperommet mit...