15. april 2020

Vin-kort med ink-smudging

Har testet en (for meg) ny teknikk. Oioioi - dette var gøy! Mulig jeg har gitt denne advarselen før, og blir nok ikke den siste gangen heller; men dette innlegget blir langt!

Tim Holtz har den siste tiden hatt en ukentlig live-demo på sin Facebook side. Foreløpig har det inneholdt bruk av Ranger sine Tim Holtz-produkter og er fullspekket med tips og triks. Hvis du ikke har sett dem, kan jeg anbefale disse på det varmeste. Og de ligger alle på FB-siden hans, så det er langt fra for sent!

Lørdagen før påske viste han en teknikk som var helt ny for meg : ink (blekk) smudging! Dette går ut på å stemple med et blekk som ikke tørker helt med en gang - pigment ink fungerer bedre enn dye ink her - og straks etter stempling går man over trykket med blending foam og drar overskuddsblekket utover. Da får man en liten "glorie" med farge rundt avtrykket. Så kommer det litt ann på både papir og blekk, om man får mye "smudging" eller bare litt. Han snakket litt om papirer denne teknikken passet best på, og anbefalte manila tags/papir. Men jeg bruker ikke tags og liker at papiret jeg bruker er hvitt, så jeg måtte finne en måte å kunne lage bakgrunner og bruke hvit kartong. Etter litt testing fant jeg ut at Strathmore Bristol Smooth kunne brukes. Og som blekk brukte jeg anbefallingen fra Tim; Oxide! Blekket blir riktignok liggende litt lenger, våt, på papiret. Ønsker man bare litt smudging kan man da bare ta bort litt overskuddblekk med tørkepapir eller en klut, ved å dabbe forsiktig over eller bare la det lufttørke litt. På mine bakgrunner her valgte jeg skikkelig mye smudging. Syns det gav en sånn kul effekt og alle bakgrunnene nedenfor her er laget på samme måte. Bildene på siden her viser hvilke farger jeg brukte på de grønne bakgrunnene og hvordan det så ut under veis i prosessen.
I etterkant kom jeg på at Strathmore også har en Bristol Vellum, som er en tegnekartong. Denne har har en overflate med noe mere «grep» og derfor kanskje noe mere porøs, og det vil kanskje passe enda bedre en Bristol Smooth - for den er helt glatt. Det skal jeg teste neste gang med denne teknikken.
Jeg fant frem noen Stamper Anonymous blueprint-stempler og her er noen av bakgrunnen jeg endte opp med. Syns dette var så gøy, at det faktisk var nesten vanskelig å stoppe å lage bakgrunner! Disse er alle sammen 9x6", så de vil være nok til 2 kort, som er 4 1/4x5 1/5", hver. Som dere ser har det sneket seg inn en bakgrunn med roboter her. Denne har jeg ikke brukt enda - men har en plan - så satser på at det vil komme etterhvert!
Her er en samlet oversikt over kortene jeg har brukt disse bakgrunnene på.
På alle har jeg bruke Distress Oxide sammen med  Tim Holtz og Stampers Anonymous sitt  "Wine Blueprint CMS333", på bakgrunnen og samme stempler til motivene. Jeg har bare settet med de store stemplene, men tenker at det hadde vært kult å kombinert disse med mini stemplene. Alle frontpanelene er montert på en hvit kortbase, av Neenah kartong, som er 4 1/4x5 1/2", med toppbrett.
Nedenfor har jeg en detaljert beskrivelse og noen detaljbilder av hvert enkelt kort.
   
 
Vinflaskene er stemplet med Memento og fargelagt med Copic. Fargene jeg har brukt er:
Flaskene: YG93 - 95 - 97 - 99, G99
Kork og merkelapp: T0 - 2 - 4 - 7
De er så klippet ut og kantet rundt med T110.
Den ene flasken er limt rett på panelet og den andre er montert med putetape. "Cheers" er en die fra Hero Arts. Denne er stanset ut tre ganger i hvit kartong og de er så limt sammen, for å gi dimensjon. Skyggen er selvlaget ved å lime diecutten på kartong og klippe rundt. Så har jeg fargelagt den hvite diecutten med Copic T0 og 2, før den også har fått et strøk med Nuvo shimmerpen og et lag med glossy. Tekststripen er et stempel fra My Favorite Things. Stemplet på en stripe hvit kartong, som også er fargelagt med Copic T0 og 2. Dette er så montert på et panel, som er stanset ut med en die fra My Favorite Things og mattet med samme grønne kartong som er brukt på skyggen i overskriften. Til slutt har jeg pyntet med noen Nuvo drops.

Vinflaskene er stemplet med Memento og fargelagt med Copic. Fargene jeg har brukt er:
Flaskene: G16 - 20 - 24 - 28 - 29
Kork og merkelapp: T0 - 2 - 4 - 7
De er så klippet ut og kantet rundt med T110.
Begge flaskene er så limt på mosegummi, den til høyre har to lag på den delen som ikke ligger over den andre flasken. Dette gir en flott dybde og gir et mere inntrykk av at det er to flasker. Teksten er et stempel fra My Favorite Things, stemplet på hvit kartong som er fargelagt med samme Copic-tusjer som er brukt på merkelappen. Den har også fått et svakt trykk med lyse grått med flaskestemplet, for at den skal gli mere sammen med bakgrunnen. Bakgrunnen er stanset ut med en die fra My Favorite Things, med krysssting langs kanten. Så er flasker og teksten montert på panelet - teksten med putetape.Til slutt har jeg hatt på noen Nuvo drops.

 Vinflasken og glassene er stemplet med Memento og fargelagt med Copic. Fargene jeg har brukt er:
Flasken: RV99, T5 - 8 - 10 
Merkelapp: E53 - 55 - 57
Kork: E8 - 9 - 18, R89
Vinglass: R37 - 39 - 89, G0000 - 0
De er så klippet ut og kantet rundt med T110.
Panelet er stanset ut med die fra My Favorite Things. Det bakre vinglasset er limt direkte på panelet mens det fremre er montert med putetape. Flasken er montert på panelet med mosegummi. Teksten er et stempel fra Simon Says Stamp og denne er stemplet på hvit kartong, som er fargelagt med samme tusjer som merkelappen og kantet med T110. Til slutt har jeg pyntet med noen krystaller fra Lucy.

Vinflasken og glasset er stemplet med Memento og fargelagt med Copic. Fargene jeg har brukt er:
Flaske: G16 - 20 - 24 - 28 - 29
Merkelapp og kork: E53 - 55 - 57 - 59
Vinglass: Y0000 - 11 - 26, G0000 - 00
De er så klippet ut og kantet rundt med T110.
Panelet er stanset ut med en die fra My Favorite Things og mattet med kartong i mørk grønn. Vinglasset er limt rett på panelet, mens flasken er montert med mosegummi i mellom, for dybde. Så fikk en del av glasset et lag med glossy. "Hooray" er stanset ut med en die fra My Favorite Things, og embosset med gull, og montert med mosegummi under deler av diecutten.
"Sip Sip" er et stempel fra samme produsent og stemplet rett på flasken. Til slutt har jeg pyntet med noen krystaller fra Lucy.


Elementene er stemplet med Memento og fargelagt med Copic. Fargene jeg har brukt er:
Flasken: RV99, T5 - 8 - 10 
Merkelapp og kork : E53 - 55 - 57
Korketrekker: E53 - 55 - 57, T0 - 2 - 6
De er så klippet ut og kantet rundt med T110.
Kuttet til panelet fra den selvlagde bakgrunnen, og denne er mattet med en dyp burgunder kartong. Korketrekkeren er limt rett på panelet. Vinflasken er montert med mosegummi, for dybde. Den stemplede teksten her er egentlig et helt stempel, på to linjer. Det passet ikke inn i designet, og ikke var det plass heller, så klippet det fra hverandre. Det er helt fint, stempelet tar ikke skade av det og det kan alltids monteres sammen igjen hvis jeg vil bruke det slik det er designet. Tekstsstripen er fargelagt med samme farger som på merkelapp og kork og fikk en tynn kant med sort, for definisjon. Den store teksten er stemplet rett på panelet, med sort Versafine og embosset med clear embossing. Til slutt pyntet jeg med noen krystaller fra Lucy.

Og hvis du har hengt med helt til slutten her - noe som jeg vil si er ganske imponerende - skal du få en liten ekstra "premie" - en innrømmelse; Jeg er ikke så opptatt av å pynte inni kortene mine..
Jepp, vet at mange syns det er helt feil, nesten som å banne i kirken, at kortet ikke er ferdig før det er pyntet på alle fire sider- men ok - jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig. Men ofte har jeg igjen striper av ark eller rester av pynt, som er brukt foran. Så vis jeg pynter inni - er det disse jeg bruker. Dette kan bli dekorativt, spesielt sammen med en litt stor tekst. På denne måten får man også brukt opp litt av restene. Også på baksiden kan man bruke striper eller mindre biter. Jeg er faktisk mere opptatt av å pynte baksiden - enn inni.. hehe.. Når jeg pynter baksiden prøver jeg ofte å "speile" forsiden, hvis mulig.
Men - her har jeg for en gangs skyld pyntet litt inni og her er noen eksempler: 

Kreativ hilsen fra Kjersti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Reste ATC’er - bruke opp og gjøre ferdig nr6

  Nå har jeg vært og gravd i restebollen igjen! Denne bollen tror jeg snart må være bloggens mest omtalte enkeltting på scrapperommet mit...