3. november 2019

Julen 2019 - luke nr 6; små kort med turnabout stempel


 
Jeg liker å lage små kort, gjerne i str 3x3 eler 4x4", som er kjekke og greie å ha til litt enklere anledninger. Julen byr ofte på mange sosiale sammenkomster og mennesker rundt en, som en har lyst til å gi en ekstra oppmerksomhet. Og hvis man er buden bort skal man gjerne ha med seg noe - en blomst, konfekt, vin etc. Da er små kort perfekte å hekte på gaven. De kan også brukes som pakkelapp :)
 
Her har jeg laget et sett på 4 3x3" kort, hvor jeg har brukt Concord & 9th sitt Snowflake turnabout stempel. Concord har mange flotte turnabout stempler, men dette tror jeg er min absolutte favoritt! For de som ikke kjenner til disse stemplene fra før, så er dette et 6x6" (15x15cm) stempel, som er designet slik at du stempler en gang i en farge, snur stemplet 90grader og så stempler du med en annen farge, så snur du stempelet 90grader igjen osv til du har stemplet 4 ganger. Da får du en hel 6x6" bakgrunn med motivet stemplet i fire farger. Her kan man selvfølgelig også bare stemple bare en, to eller tre ganger, embosse en eller flere av gangene osv.
Til bakgrunnen i dag har jeg stemplet alle 4 gangene i forskjellige farger. Blekket jeg har brukt er dye ink fra My Favorite Things, i fargene Kraft, Cement Gray, Tropical Teal og Jelly Bean Green. Når bakgrunnen var ferdig, delte jeg den i 4 og kuttet til hver av mønsterbitene til          2 9/16 x 2 9/16". I og med at mønsteret i bakgrunnen gjentok seg selv, ble også de 4 små bakgrunnene like. Så fant jeg fram kartong i de samme fargene som blekket, og kuttet til panelene og stanset ut "God Jul" fra disse.
Dien jeg har brukt til "God Jul" er for øvrig fra RoxStamps og ble også stanset ut i mosegrummi, før jeg monterte disse sammen, for å gi teksten dybde. Teksten har også fått et strøk med Nuvo glitterpen og glossy (bruker jeg det på alt for tiden eller..?hehe..)
Etter litt eksperimentering fant jeg ut at for et best helhetsinntrykk, ble det finest hvis panelet matchet den store snøkrystallen og teksten matchet snøkrystallene øverst til venstre og nederst til høyre, slik at de dannet en "farge-diagonal" sammen, over kortet. Monterte så panelene på hvite kortbaser, med tynn putetape imellom, limte på teksten og stemplet, kuttet til og monterte tekstboksen med underteksten. Til denne har jeg brukt et stempel fra Kort & Godt. Helt til slutt knøt jeg en hamp-lignende trå rundt toppen av kortet. Da blir det lett å evnt feste kortet til en gave.
 
 
Kreativ hilsen fra Kjersti

2 kommentarer:

Reste ATC’er - bruke opp og gjøre ferdig nr6

  Nå har jeg vært og gravd i restebollen igjen! Denne bollen tror jeg snart må være bloggens mest omtalte enkeltting på scrapperommet mit...